Opleiding 'Onbewust beïnvloeden van gedrag in gebouwen (Nudging & Framing)'

Wat is nudging en framing precies? En wat kan je er mee bereiken? In deze praktische en boeiende masterclass leer je hoe je het gedrag van gebruikers en bezoekers van jouw gebouw kan beïnvloeden door middel van nudging en framing.

Nudging & framing 20-11-19
Datum en tijdstip:
2019-11-20T09:00:00 2019-11-20T17:00:00
Locatie:
Adres:
Vlerick Business School - Reep 1
9000 Gent
Aanmeldperiode:

Deze activiteit is volzet, het is helaas niet meer mogelijk om in te schrijven

Voertaal: nederlands

Je wilt bezoekersstromen met zachte hand langs de juiste paden door jouw gebouw leiden. En jouw (interne) klanten zich laten gedragen op de manieren die je wenst. Rokers die voor het gebouw staan te roken? Autogebruikers die parkeren op de verkeerde plekken? Mensen die hun afval niet in de (juiste) afvalbak gooien? Vuile vaat die niet op de juiste plek belandt? Na deze training pak je dit soort uitdagingen op een hele andere manier aan. Met behulp van nudging en framing kan je ongemerkt het gedrag van klanten en bezoekers beïnvloeden, waardoor keuzes en bewegingen tóch volledig natuurlijk worden gemaakt.

Als regisseur van jouw gebouw probeer je met een doordachte routing, bewegwijzering, aanwijsborden en vriendelijke verzoeken je klanten en bezoekers op een natuurlijke manier door het gebouw te laten bewegen. Maar toch laten deze gebruikers niet altijd dat gewenste gedrag zien.

Wat leer je tijdens de opleiding?

Je leert op welke wijze je:

  • nudging op een juiste manier kan inzetten waardoor je mensen verleidt hun gedrag direct aan te passen,
  • framing kan toepassen, door via onbewuste beïnvloeding met taal een betekenisvolle bijdrage te leveren aan het realiseren van gewenste bewegingsstromen in jouw gebouw.  

Je gaat aan de slag met nudging en framing en bedenkt, ontwerpt en leert de juiste duwtjes te geven aan de mensen die zich binnen jouw gebouw begeven. Je leert gebruikers via nudging te ‘verleiden’ op een ongedwongen manier het gebouw te gebruiken, bepaalde keuzes te maken en hun gedrag te veranderen. Ook leer je door de onbewuste kant van taal strategischer in te zetten via framing meer sympathie en impact te krijgen voor jouw boodschappen, zodat zij jouw instructies eenvoudiger gaan opvolgen.

Tipbox:

Voorafgaand aan training vragen wij je foto’s of een filmpje te maken van een concrete situatie waar mensen wel een ‘duwtje’ kunnen gebruiken. Voor deze situatie ga je in de training een concreet plan van aanpak maken. De docent en de andere deelnemers kan je met extra denkkracht een duwtje geven naar de oplossing.

Dit neemt je mee uit de training:

  • je begrijpt de kracht van nudging en framing en in welke situaties dat in jouw voordeel kan werken;
  • je herkent de situaties waar nudging en framing ontbreekt, of verbeterd kan worden;
  • je weet wat de voorwaarden voor een effectief ‘duwtje’ zijn;
  • je hebt een concreet plan van aanpak voor een door je gekozen praktijksituatie;
  • je kan zelf aan de slag met het verbeteren en toepassen van ‘duwtjes’.
     

Na afloop van de opleiding weet je dan ook hoe je bezoekers en medewerkers aanzet tot het:

  • gebruik van de trap in plaats van de lift;
  • gebruik van de afvalbakken in het bedrijfsrestaurant;
  • opgeruimd achterlaten van flexplekken;
  • niet-roken voor de ingang van het gebouw;
  • veilig bewegen op het parkeerterrein.

Ook ga je tekst en beeld nét even slimmer inzetten als je via een bordje meer tekst en uitleg wilt geven! 

De training is vooral voor je geschikt als:

  • je wilt concrete problemen aanpakken omtrent het gebruik van het gebouw door bezoekers en gebruikers.
  • je ziet kostenbesparingen als je gedrag in het gebouw zou kunnen ‘omkeren’.
  • je staat voor een nieuw project waarvoor je het gedrag van bezoekers en gebruikers van het gebouw moet beïnvloeden.
  • je wilt weten waar nudging en/of framing in het gebouw kan helpen om gedrag een ‘duwtje’ te geven. 

Programma

09:00 – Ontvangst

09:30 – Start van het ochtendprogramma

Met daarin aandacht voor:

      • Wat is nudging en wat is framing?
      • Waarom werkt beïnvloeden soms beter dan uitleggen?
      • Wanneer heb je een nudge of frame nodig? 

Aan de slag met:

      • Frames leren ontwerpen
      • Nudges leren ontwerpen  

13:30 – Start van het middagprogramma

Met daarin aandacht voor:

      • Nudging in jouw praktijk
      • Rondgang langs de ingezonden praktijksituaties van de deelnemers

Aan de slag met:

      • Intervisie
        • Wat is het probleem?
        • Aanpak van de probleemanalyse          
        • Wat zijn oplossingsrichtingen en waarom?
      • Persoonlijk plan van aanpak
        • Wat ga je morgen inzetten en hoe pak je dat aan?

Afsluitende learnings

      • Do’s & don’ts voor nudging & framing in de praktijk 

17:00 - Afsluiting

Lesgever

Sarah Gagestein studeerde cum laude af in de Retorica. Ze is taalstrateeg en expert op het gebied van framing, de minst zichtbare maar méést indringende techniek om van jouw waarheid ook de waarheid te maken in de ogen van de ander. Sarah haar expertise wordt onder meer ingezet bij verschillende ministeries, politieke partijen en het OM

Hoe lang duurt een opleiding 

Deze training duurt een hele dag, van 9u00 tot 17u00, met broodjeslunch.   
Het maximum aantal deelnemers wordt beperkt, snelle beslissers nemen meteen een voorsprong!   

Locatie

Vlerick Business School
Reep 1
9000 Gent

Zaal : Lecture Room M1.02

Betalend parking P2 reep ligt vlak naast de campus. Gebruik Google maps of Waze! Meeste GPS-toestellen zijn verouderd naar aanleiding van het nieuwe mobiliteitsplan in Gent. Betalend parking Zuid is wat lucratiever maar op 5 minuten wandelafstand.

Tarieven

Lid van  IFMA: € 425 excl btw
Niet-lid van IFMA: € 525 excl btw

Word lid en geniet vanaf heden van een voordeliger ledentarief.  Een lidmaatschap is 12 maanden geldig (gaat in vanaf de eerste dag van de instapmaand):

  • Lid Professional: € 180 excl btw
  • Lid Commercial: € 360 excl btw

Inschrijvingen zijn definitief. Je kan schriftelijk annuleren tot uiterlijk 1 week voor de opleiding (secretary@ifma.be), mits betaling van 50 euro administratiekosten. Bij latere annuleringen wordt de volledige deelnameprijs in rekening gebracht.